![]() |
Фолклорни фестивали, събори и панаири | ![]() |
![]() |
![]() |
На софра с веселба | ![]() |
![]() |
![]() |
Литература и изкуство, изложби | ![]() |
![]() |
![]() |
Кино и театър | ![]() |
![]() |
![]() |
Религиозни и храмови празници | ![]() |
![]() |
![]() |
Музикални и танцови прояви | ![]() |
![]() |
![]() |
Плаващи празници | ![]() |
Религиозни и храмови празници

![]() |
Поклонение до манастира ''Св. Петка Мулдавска'' край с.Мулдава |
ежегодно събитие |
с.Мулдава, община Асеновград, Област Пловдив
Вашата оценка
4.8
от 6 гласа
Както много български градове, така и Асеновград е посещаван от Васил Левски. Има легенда, че Апостола е прекарал известно време (или е бил чест гост) на манастира „Света Петка“, който се намира на 4 километра югоизточно от Асеновград.

Така всяка година ако не на самата дата през съботата или неделята преди 19 февруари в манастира се отбелязва годишнината от смъртта на Васил Левски.

Обикновено много хора и граждани на града и околните села отиват на поклонение до манастира.

Походът до светата обител, където и до днес, под бившата игуменарница е запазено скривалището на Васил Левски е традиционен за жителите на Асеновград и всяка година събира стотици, дошли да почетат паметта на великия българин.

В двора на светата обител, под бившата игуменарница и до днес е запазено скривалището на Левски.

Затова всяка година в светата обител се събират стотици граждани, за да почетат паметта на великия българин. В днешните дни имаме нужда да си припомним, че той не е делил хората по вяра и етнос, че е признавал правата на всички и се е борил за Чиста и свята Република.

Под това знаме трябва и днес да застанем и да си подадем ръка в името на България.
Изглежда, както повечето от пловдивските манастири и Мулдавският се е появил в околностите на древен целебен извор. Наблизо под него се намират и прочутите „Четиридесет извора" с останките от старо езическо светилище.
За първи път след опустошаването му в края на XIV век, сведения за манастира под името „Св. Параскева" са открити в Станимашкото (Асеновградско) синурнаме от 1519 - 1538 година.
Мулдавският манастир е бил опустошаван от турците още четири пъти.
Той станал жертва на техния религиозен фанатизъм по време на големите потурчвания на селата по Чепинското корито в 1666 година.
Според летописецът поп Методий Драгинов , турците накарали помюсюлманчените българи „за кашмер" да разсипят 218 черкви и 32 манастира между Асеновград и Самоковските бани. От средновековния манастир днес са запазени части от субструкцията на жилищните крила,върху които са издигнати и днешните.
А в западния корпус е съхранена изцяло интересна куполна магерница от XVI - XVII век. Куполът й ляга чрез пандантиви върху четири слепи арки, забиващи се в скосените ъгли на помещението. Коминът, който не бил възстановен при преизграждането на това крило през XIX век, е имал кръгло сечение и височина около 10 м.
В надпис върху мраморна плоча, взидана до южната врата на съборната иърква, се съобщава, че след последното опожаряване, обителта е била преизградена „от основите по времето на игумена йеромонах Паисий в лето 1716-то".

Третото опустошаване на Мулдавския манастир е било през 1793 година по времето на кърджалийските набези.
В същия каменен надпис е отбелязано, че след това печално събитие, съборната църква била преизградена „с много труд из основи по времето на игумена йеромонах Константин в лето 1800-то".
Но само две десетилетия по-късно, в 1821 година, по време на гръцкото въстание, манастирът бил отново изгорен. Новото, този път широкомашабно обновление, се осъществило десет години по-късно, между 1833 и 1836 година, с помощта на цялото околно население, а и със средствата от по-далечни места, което говори за религиозната слава на манастира.

През Възраждането Мулдавският манастир е бил една от най-здравите опори на българщината в гърчеещия се Станимашки район.
В него до първите години на XIX век все още се съхранявала изключително богата сбирка от стари български ръкописи. Но всички те са били унищожени впоследствие от монаси-фанариоти.
В галерията до входа, се намират фигурите на българските светци Кирил и Методий, а вътре на Климент Охридски, Наум Преславски, Евтимий Търновски, Теодосий Търновски.
Източната стена на преддверието се заема от пространната композиция „Страшният съд".

На северната и южната стени са намерили място други назидателни теми:
- „Сътворението на света". „Апокалипсиса", „Деянията на апостолите".
Всички те са решени в един по-твърд линеарен маниер, характерен за творчеството на тревненци, но с голяма фантазия. Особен интерес представлява ктиторският портрет вляво от Входа на дарителя Петко х. Неделчев и синът му Неделчо от Чирпан.
Ако имате възможност, ако Ви харесва нашето съдържание и подход, моля, подкрепете проекта. Нашата работа няма да бъде възможна без Вашата помощ:
Банка: Сибанк ЕАД
BIC: BUIBBGSF
IBAN: BG22BUIB98881038432000
Получател : Сдружение "Празниците на България"
Искрено Ваш,
Екип на www.SABORI.BG; Contacts Us: bgsabori@gmail.com
Банка: Сибанк ЕАД
BIC: BUIBBGSF
IBAN: BG22BUIB98881038432000
Получател : Сдружение "Празниците на България"
Искрено Ваш,
Екип на www.SABORI.BG; Contacts Us: bgsabori@gmail.com
Вижте по-голяма карта
Всички текстове и изображения в този сайт са под закрила на ЗАПСП. Използването, копирането и публикуването на част или цялото съдържание на сайта е забранено.